כדי שעסק יוכל להצליח, חשוב להבטיח לו סביבה האופטימלית לצמיחה. שמה של הסביבה הזאת היא פיתוח עסקי שמותאם לצרכים וליכולות של העסק אשר יבטיח את צמיחתו התקינה והעקבית. תהליך הפיתוח העסקי דורש הגדרת יעדים ברורים וריאליים, והתאמת הדרכים האפשריות להשגתם. ערוצי הפיתוח העסקי הם מגוונים ולא ניתן אפילו למנות את כולם. הם כוללים הן את פיתוח המוצר או השרות של העסק והן את פיתוח השיווק של העסק.
פיתוח מוצרי העסק כולל בדרך כלל הכנסת מוצרים ושירותים חדשים וחשיפתם ללקוחות הקיימים והחדשים, מעבר למקום שמציע חשיפה גדולה יותר, שיתופי פעולה עם עסקים נוספים וכו'. פיתוח השיווק של העסק כולל בדרך כלל הכנסת ערוצים נוספים לתמהיל השיווקי של העסק, ופה האפשרויות הן כמעט בלתי סופיות: פיתוח והעלאת אתר חדש או למשל חנות מקוונת, פיתוח דפי נחיתה ודפים ברשתות החברתיות, כמו פייסבוק או אינסטגרם, שליחת דיוור ללקוחות, שיווק במקומות שהעסק לא היה פעיל בהם לפני כן, השתתפות באירועי חשיפה ומכירות שונים, פרסום במדיה, טלמרקטינג ועוד ועוד.
תהליך הפיתוח העסקי כולל שלושה שלבים חשובים מאוד: הגדרה נכונה של יעדי העסק, זיהוי הפוטנציאל בתוכנית המוצעת והתאמת התוכנית ליעדים. כך בחירת ערוצי שיווק לא טובים עבור העסק הספציפי יכולים להביא ללידים לא איכותיים, כלומר לפניות שלא מסתיימות בעסקאות, בזבזו תקציב הפרסום ובאופן כללי, בזבזו משאבי העסק ותסכול רב. פיתוח עסקי מהר מדי, כלומר כניסה מהירה מידי לערוצי שיווק שונים וצמיחה שלא עונה לצרכים ויכולות של העסק יכולה בסופו של דבר לגרום לו להצפה ואף סגירה.
מיפוי נכון של יעדים, אפשרויות, יכולות, סיכויים וסיכונים יאפשרו לעשות את התהליך בביטחון ובהצלחה. שנים רבות של עבודה בתור סמנכ"לית העניקו לי את הניסיון הנדרש לליווי העסקים בתהליך הפיתוח העסקי והובלתם להצלחה.